Den realistiske farvedesigner fra Ørgreen

Sahra Lysell ved godt, at hun har et usædvanligt job. Det er trods alt ikke mange optiske virksomheder, som har en fuldtids Senior farvedesigner ansat - og har haft det i mere end 20 år. Med det bevidner, hvor seriøst den københavnske brillevirksomhed Ørgreen tager emnet farve. Ikke alene er Sahra én af de længst siddende medarbejdere, hun er en central og uundværlig del af hele designteamet hos Ørgreen Optics. 

Ørgreen farver briller


"Design og farver er en del af samfundet. Der er enorme kulturelle forskelle mellem, hvad folk ønsker i en del af verden modsat andre steder. Det er meget vigtigt at være bevidst om, da Ørgreens marked i den grad er internationalt"

Inspiration finder Sarah overalt - det er sjældent, at hun får en idé ud fra de typiske regnbuehjul af farver til Ørgreen brillestel. Udgangspunktet er ofte mere indadvendt, da Sarah opfatter farver som følelser. Derfor er designprocessen ikke ren rutine, men gribes an på en ny måde hver gang.

Hun kan finde inspiration fra alt fra en gåtur forbi en række malede huse i København eller en film, til et fotografi af en mexicansk kirkegård eller en playliste på Spotify. Sahra fokuserer gradvist på farver og særligt kombinationer af farver, som hun tror vil fungere.

Lang levetid er afgørende, især i betragtning af den høje kvalitet og omkostningerne ved Ørgreen briller, så hun er forsigtig med ikke at blive for involveret af modetrends. Det er bevidst, at hun stoler mere på instinkt - og tilbage  til den følelse af realisme - hendes dybe kendskab til virksomheden og markedet.